Run like you’ve never run before!

SlakkentempoLeeuwarden - Eigenlijk best bijzonder dat je kan genieten van het lopen op zo’n simpele manier. Gisteren was ik in de sportschool aanwezig. Woensdag had Carmen mijn voet opnieuw ingetaped met Kinesiotaping en dus voelde alles weer goed aan. Na 40 minuten fietsen in de sportschool haalde ik wat water en merkte ik dat ik mijn voet echt niet voelde, tenminste, geen pijn…….

Lees verder

Herstelupdate

Kinesiotaping

Leeuwarden - Lieve lezers van mijn weblog. Ik wil allereerst even wat kwijt. Wat onwijs, en dan ook echt ONWIJS gaaf, alle reacties die geplaatst zijn na aanleiding van de Be More Ultra-tour. Stuk voor stuk gelezen. Alle super mooie reacties op zowel de blog als twitter, het is echt super. That said, moet er ook wat van mijn hart:

Pinksteren: Genieten van de zon, licht geblesseerd

Heerenveen - Heerlijk genieten van het mooie weer, dat was het credo vandaag. En dat is goed gelukt Het zonnetje scheen heerlijk dus ik ben vanochtend vroeg afgereisd naar Heerenveen om daar bij mijn ouders mijn vorig jaar gekochte hangmat eens goed uit te buiten. En dat is gelukt!

Schaduw
Mooi, je eigen schaduw. smile

Als eerste even snel gekeken hoe de roparunners het doen. Ik vind het geweldig wat ze presteren en ik ben erg geďnspireerd. Hoewel RunningRonald volgens mij stiekem gewoon een snellere weg gevonden dacht te hebben door de trein te pakken. Hij werd betrapt en zegt nu dat ze er last van hadden. Natuuuuuurlijk……..  cool hmm

Ikzelf heb mij de afgelopen weken rustig voorbereid op volgende week, wanneer de Marathon van Leeuwarden plaatsvindt. Ik loop daar de halve marathon en ben met mijn fysieke gesteldheid zover gevorderd dat ik een serieuze gooi wou doen naar mijn PR, nadat ik deze in februari op 32 seconde misliep. Maar je ziet het woord ‘wou’ al staan. Het is nogal onzeker geworden.

Gisteren bij het aantrekken van mijn hardloopschoenen voelde ik de bovenkant van mijn rechtervoet pijnlijk zeer doen. Ik dacht dat ik mijn schoenen te strak had aangetrokken. Deze iets losser gedaan en gaan lopen. Ik voelde mijn voet wel iets, maar laten we eerlijk zijn, welke loper loopt er ooit pijnvrij? Iedereen heeft wel van die kleine pijntjes toch? Niets ernstig dus. Dacht ik toen. Trainen ging ook prima. Het zonnetje zakte rond half 8 ‘s avonds al aardig, dus niet te warm en na ruim een uur lopen ook gezond en wel thuis aangekomen.

Hangmat
Ik was niet als enige enthousiast over de hangmat!

Vanochtend echter deed mijn rechtervoet wel degelijk pijn. Op slippers naar Heerenveen afgereisd en daar schrok ik toch wel even van mijn voet, toen ik er goed naar kijk. Een dikke bult op mijn rechtervoet laat duidelijk zien waar de pijn zit. Wat het is? Geen idee. Vandaag dus verplicht maar rust gehouden in die hangmat, heel vervelend natuurlijk wink. Maar zonder gekheid vrees ik het wel een beetje. Ik hoop dat zowel de pijn als het ‘gezwel’ afneemt in de aankomende dagen en anders dinsdag gelijk naar de huisarts.

Morgen nog maar even verplicht de rust opzoeken. De zon in duiken, het strand bezoeken en wat leren. Daar zal het op neerkomen. Wat een vervelend leven toch, met zulke temperaturen.

Schaatsen op natuurijs! [UPDATE]

[UPDATE: SPECIAAL VOOR RONALD NIEUW FILMPJE EROP GEZET]

Oudehaske - Eindelijk, ein-de-lijk kon ik ook de schaatsen onderbinden. Het is de afgelopen tijd steeds druk geweest of er waren wel andere verplichtingen, maar vandaag was het dan zover. Vroeguh.. had ik best wel veel geschaatst en naar mijn bescheiden mening kan ik als amateur redelijk schaatsen, maar de laatste keer is jaren terug dus wat bak ik er nu van.

Allereerst het probleem op zich zelf: Ik heb geen schaatsen meer. En echt zeker weten of ik het nog wel leuk vind, sjah, dat weet je pas als je op het ijs staat hé. Dus Pappa gebeld die redelijk dezelfde schoenmaat heeft en zijn schaatsen geleend. Dit zijn van die harde schoenen, waarvan vandaag in de krant staat dat ongeveer 90% van de mensen die nu kopen.

Schaatsen

Ik stap op de schaats en ga weg. Mijn schoenmaat is 42, of 42,5 maar de schaatsen zijn maat 43. Al na een half rondje over het meer kom ik erachter dat ze eigenlijk voor het mooie iets te groot zijn. Dus opnieuw onderbinden en stevig vastmaken, dat gaat beter. Aan het einde van het eerste rondje toch nog maar een keer onderbinden, want een paar dagen voor Egmond wil je natuurlijk geen blessures.

imageIk tref bij mijn opstapplaats een ouder echtpaar aan die ook gaan schaatsen. We raken wat aan de praat en de man verteld vlak voor oud en nieuw hard onderuit te zijn gegaan met schaatsen. Hij heeft daarbij zijn hamstring gescheurd. Normaal ben je hier 4 tot 6 weken mee zoet, maar meneer staat al weer op het ijs. De oplossing? Kinesiotaping. Voor de magazinelezers onder ons: In het januari nummer van Runner’s world staat er een volledig artikel daarover.

Toeval bestaat niet zeggen ze, maar tot de Olympische spelen had ik nog nooit van Kinesiotaping gehoord, nu tref ik een man die ermee behandeld word en, zoals het lijkt, naar volle tevredenheid. Al runners ervaring hiermee?

Na dik 2 uur schaatsen stap ik af. Een korte berekening met een andere schaatser die gebruik maakt van GPS leert mij dat ik ongeveer 35 kilometer geschaatst heb. Ik vond het erg leuk om te doen maar het koste toch zeker drie kwartier voor ik weer redelijk de slag te pakken had. Ik moet maar snel schaatsen kopen, maar dan toch wel echt Noren, met een flexibele leren schoen. Die harde schoenen is niet echt mijn ding.

In de middenkolom nog wat foto’s vandaag, ook te zien via de Gallery. En hieronder nog een klein schaatsfilmpje

Blessures, wat doe je eraan

Na mijn eerste marathon in New York ben ik ruim 4 maanden uit ‘de running’ geweest door een slepende knieblessure. Na flink wat fysiotherapie is dat probleem goed en blijvend verholpen. Helaas diende de volgende blessure zich aan met mijn tweede marahon, in Berlijn. En weer maakte Pieter bijna dezelfde fout.

Ik ben namelijk niet zo’n dokterspersoon. Wanneer ik een blessure of pijn heb, dan ga ik altijd maar van het principe uit dat het zichzelf wel oplost. Vroeger, toen er nog geen dokters waren, liep je toch ook gewoon door als je een pijntje had. (Ja, en toen werd je ook maar maximaal 30 jaar oud) Maar die pijn in mijn knie vorig jaar ging niet over en ook de pijn in mijn scheenbeen nu niet. Dus deze week toch maar naar de dokter.

Volgens de dokter zit er een ontsteking in mijn scheenbeen. Een gevolg van de tik die ik gehad heb en het feit dat ik er gewoon op ben doorgelopen. Ontstekingsremmers zouden de oplossing moeten zijn, maar helemaal zeker was ze niet. Lost het niet op, zo zei ze deze week, dan moet ik begin volgende week maar terug komen. En het lost niet op, dus maar weer terug aankomende maandag naar de dokter.. zucht, ik haat blessures.

Druk zonder hardlopen.

Ja, het is druk. Druk met alles, behalve hardlopen. De voet hersteld niet zo snel als ik gehoopt/ verwacht had. De pijn is minder, maar blijft wel. Ik dacht gisteren dat het echt goed ging en ben voorzichtig wezen hardlopen met hardloop-neef Michel. Helaas bleek dat te optimistisch.

Michel had een route bedacht van 7 kilometer, die ingekort kon worden tot ruim 4 km. Alleen na een kilometer voelde ik al dat de 7 er niet inzat. Met wat rekoefeningen komen we nog een heel eind, maar na 1,5 kilometer zeg ik tegen Michel dat hij maar zijn rondje moet lopen. Ik wacht hem op en samen lopen we de 1,5 kilometer weer terug. De voet voelt niet goed en is opnieuw pijnlijk.

Maandag maar even naar de fysio om misschien toch even een paar tips in te winnen. Verder veel oefeningen in de sportschool. Duidelijk is wel dat Amsterdam er niet inzit, maar alles gewoon op volgend jaar moeten zetten. Helaas is daarmee 2008 officieel een verloren jaar. Berlijn was natuurlijk geweldig, maar twee wedstrijden in een jaar tijd is mij toch echt te weinig. Ik ga er nu alles aan doen om zo snel mogelijk weer fit te worden en dan verder kijken. Ik ben wel vrij van mijn werk tijdens de marathon van Amsterdam, dus als het half mogelijk is wil ik daar wel gaan aanmoedigen. Er lopen zoveel kanjers, dat moet een succes worden!

Nieuwe wedstrijdplanning en blessureleed

Zo, het is weer business as usual. Het vaste ritme in weer begonnen en dus ook maar eens goed nagedacht wat ik de aankomende tijd wil met hardlopen. Vooropgesteld dat ik volgend jaar opnieuw naar Berlijn ga, moet er natuurlijk ook weer verder gekeken worden met wedstrijden.

Afgelopen jaar heb ik door drukte met school, werk en blessures alleen in het voorjaar de 20 van Alphen gelopen en laatst de dam tot dam. Dit jaar wordt het een stuk beter. Ik heb me alvast ingeschreven voor de Egmond Halve Marathon en de Groet uit Schoorl Run. Beide zou ik afgelopen jaar ook gelopen hebben, maar dat kwam er dus niet van.

Daarnaast staat ook de Circuitrun van Zandvoort op de planning in maart. Dit unieke evenement, over het racecircuit van Zandvoort, combineert mijn beide passies natuurlijk geweldig. Autosport en Hardlopen, wat wil een mens nog meer! Als laatste staat er misschien eind april nog wel een marathon op de planning. Maar daar moet ik eerst even over praten met mijn bankrekening… De teller is in ieder geval al wel daar aan aangepast.

imageVoor 2008 ben ik er nog niet uit. De pijn uit mijn voet trekt langzaam weg, maar dan is het natuurlijk altijd weer afwachten hoe dat zich verder weerhoud. Gister anderhalf uur op de fiets gezeten in de sportschool. Lekker rustig tempo. Dat gaat prima. Maar lopen is moeilijker. Het is even afwachten. Gaat alles wel op korte termijn goed dat doe ik nog een na-inschrijving bij de Marathon van Amsterdam. Heel of half, dat weet ik nog niet. Is ook weer afhankelijk van die voet. Ik ben er in principe klaar voor.

De laatste maanden van het jaar zijn nog open voor wedstrijden. Aankomend weekend maar weer eens de Dutch Runners Guide opzoeken. Misschien dat die nog leuke ideeën heeft.

Harloop weblog?

Compleet terecht vroeg Ronald in de het stukje van de trouwerij van Willem of mijn geplande wedstrijd nog doorgaat aankomende zaterdag. Hoewel de naam van de weblog anders doet vermoeden is de weblog betrekkelijk algemeen geworden. Na het voltooien van de New York Marathon is er niet echt heel veel runningnieuws meer afgekomen. Ik beloof, ik ga mijn leven beteren en start daar nu gelijk mee:

Het intensieve programma van de fysio is ten einde en ik verwacht dat ik aankomende donderdag mijn hulp in bange dagen voor het laatst ga begroeten. De knie is pijnvrij en het lopen gaat super. Ik heb zelfs het idee dat ik wat aan kracht gewonnen heb, maar of dat ook zo is zal straks een aantal wedstrijden moeten uitwijzen. Hoe ik deze precies ga invullen is een beetje afhankelijk van mijn werk, maar een indicatie vind je aan de rechterkant van mijn weblog.

Ook het trainen met mijn ‘runningneef’  Michel gaat goed! Toen we in januari startte waren het één minuut loopjes met 2 minuten rust. Nu kreeg ik gister vol trots een ronde van10 km onafgebroken lopen met een gemiddelde van bijna 10 km p/u! Prima vooruitgang dacht ik zo. Volhouden Mieso!

Voor mezelf ben ik nu weer redelijk op schema qua lopen. Drie tot vier keer per week lopen gaat goed en gelukkig werkt ook het weer lekker mee! De eerste marathon? Ik hoop nog steeds de Slachtemarathon, maar anders wordt het echt dit najaar in Berlijn!

Pijnvrij gelopen!

Als een kind zo blij was ik vanmiddag toen ik rond 18.00 uur het huis weer binnen stapte. Pijnvrij ruim tien kilometer op snelheid kunnen lopen. Langzaam maar zeker gaat het de goede kant op. Ik merk wel dat er veel andere dingen hebben moeten inboeten. De snelheid is er niet, de benen voelen stram aan en opvallend genoeg voelde ik mijn schenen, welke ik normaal eigenlijk nooit voel. Maar het is positief en ik ben dan ook positief over de slachtemarathon. Wie weet kan ik deze straks toch nog lopen. Zou leuk zijn.

De nike teller doet het even niet, dus mocht je de run willen zien dan kan dat via de site van Nike. Nou ja, het ziet er weer positief uit en daar ben ik blij om!

Revalidatie update!

Ja ja, al 3 weken ben ik nu officieel aan het revalideren van mijn knieblessure. Het is eigenlijk ook wel onvoorstelbaar dat ik er zo lang mee heb gewacht, maar goed, al het goede… (komt van Melkunie koeien) *Dat wou ik niet zeggen!!*

Maar hier even een update:
Na de eerste intake heeft de fysio besloten dat ik vooral mij moet concentreren op het sterker maken van mijn spieren rondom mijn knieschijf. Daarnaast moet er aan de buitenkant wat opgerekt worden zodat daar wat meer lengte in komt. Dit heeft vooral te maken met het feit dat ik altijd op de buitenkant land tijdens het lopen.

Praktisch gezien komt het neer op twee maal in de week aan de toestellen. Beginnen met een 10 minuten fietsen, daarna veel oefeningen om de spieren te trainen. Zowel gewichtsoefeningen, het wegdrukken van 40 kilo met één been bijvoorbeeld, als wel het oefenen op een soort stoof, één been er net naast en dan door je door je knie die wel op de stoof staat laten zakken. Doel is te zorgen dat je niet je been dat in de lucht hangt de grond laat raken. Al snel gaat je knie knikken. Alles met als doel die spieren te trainen. Hopelijk werpt het zijn vruchten af en kan ik snel weer op volle kracht trainen.

Van deze revalidatietrainingen heb ik wel het besef gekregen dat ik te eenzijdig getraind heb de laatste paar maanden. Ik ga me inschrijven bij de sportschool om in ieder geval wat meer crosstraining te doen. Spieren kweken bij de benen is het hoofddoel, maar fietsen vind ik ook gewoon wel leuk, dus dat kan er dan ook wel bij.

Overigens blijf ik iedere keer weer mij de Benjamin voelen. In zo’n trainingsruimte van de fysio, omringt door vooral mensen op leeftijd die daar hun verplichte oefeningen moeten doen. Pff.

Oudere Berichten

Image Gallery

Marathon Countdown
(Berlijn)

2012-09-30 09:00:00 GMT+01:00

My Supplier

My Shoes

Log in

Gebruikersnaam

Wachtwoord

Automatisch inloggen bij volgend bezoek?

  • Registreer je nu
  • Password vergeten?
  • Mijn PR's

    05,0KM 0:20:30 - 14-07-2010 10,0KM 0:41:55 - 09-05-2010 14,0KM 1:06.24 - 22-05-2009 16,1KM 1:09.26 - 30-06-2010 21,1KM 1:32.10 - 09-01-2011 42.2KM 3:11.11 - 28-11-2010

    Aankomende Evenementen

    Coole Websites

    Weblog Categorieën

    Mijn Profiel

    Zoeken op de site